Depression hos vuxna

En depression är inte detsamma som att känna sig lite nere. Depression är en sjukdom som påverkar ditt dagliga liv under veckor eller månader. Men hur ställs egentligen diagnosen och vad kan du själv göra för att må bättre?

Det är normalt att känna sig nedstämd då och då, men när du är deprimerad varar det låga humöret mycket längre och det påverkar både sömn, relationer med andra, arbete och din aptit. Depression är sällan något man lätt kommer ifrån, och många behöver professionell hjälp. I det här inlägget kommer vi göra en djupdykning inom ämnet depression.

Med depression menas en sjuklig sänkning av humöret (humörsvängningar). Sjukdomen drabbar ett brett spektrum och är en av de vanligaste formerna av psykisk ohälsa. Enligt uppgifter från Medisera beräknas var femte person i Sverige få en depressionsdiagnos under något skede i livet.

Varför får man depression?

Vi vet inte den exakta anledningen till varför vissa människor blir deprimerade, men en depression är kopplad till förändringar i hur hjärnan fungerar. Hjärnan skickar signaler mellan nervändarna med hjälp av neurotransmittorer och om du är deprimerad kan det hända att några av signalsubstanserna är i obalans och inte fungerar ordentligt.

Hur ställer läkaren diagnosen?

Läkaren ställer diagnosen med hjälp av en intervju och en extern undersökning. Det finns fortfarande inga helt säkra test som på ett tillförlitligt sätt kan avslöja om du är deprimerad.

I vissa fall kommer läkaren att ta blodprov för att utesluta brist och sjukdom som grund till depression. Det finns för närvarande inga blodprover som kan hjälpa till att ställa diagnostiken av depression. Det är däremot viktigt att utesluta eventuell kroppslig sjukdom som således kan ge depressionsliknande symptom. Läkaren kan därför ta en rad olika blodprover för att utesluta brist och sjukdom som orsak till att patienten mår dåligt. Blodprovet ger en bra indikation vad gäller de vanligaste orsakerna till depression.

Självhjälp och tips

Depression gör det svårare att hantera vardagliga saker som att ta hand om sig själv. Men det är viktigt att du försöker få tillräckligt med näring, vara fysiskt aktiv och hålla kontakten med vänner och familj. Det finns flera studier som visar att träning kan hjälpa. Lätt träning som promenader eller simning kan avsevärt förbättra ditt humör. Vissa studier visar också positiva effekter av yoga.

Läs även vårt tidigare inlägg om höstdepression.

17 Jun 2021