Beslutsfattande i spel och gambling

Vi fattar mängder med beslut varje dag. En uppskattning är att vi fattar 35 000 beslut dagligen. I flera fall behöver vi inte vara särskilt medvetna om att vi fattar besluten. I andra fall måste vi vara fullt medvetna om de beslut vi fattar.

Anta att jag är törstig. Först ska jag då fatta beslutet om jag ska dricka eller inte. När jag väl beslutar mig för att dricka måste jag också besluta mig för vad jag ska dricka. Jag väljer kranvatten och sätter på kranen. Hur länge ska jag låta vattnet spola innan jag fyller på mitt glas? Om jag beslutar mig för att det ska vara så kallt det kan bli, ur just min kran, får jag låta det rinna ett tag och sedan fylla på glaset. Jag behövde i detta enkla exempel fatta flera beslut bara för att släcka min törst.

Det finns situationer som är långt mer komplexa samtidigt som de kan vara nya för oss. Då behövs mycket information innan beslutet tas. Ett exempel som passar bra i sammanhanget är gambling, att spela om pengar online. Just nu finns det många alternativ att välja mellan som kräver ett flertal beslut innan man ens har börjat spela.

Val av spelbolag baserat på bonusar

En lösning på detta stora urval är att hitta sajter som ger rekommendationer, recensioner, rating av sajter, listar de med lägsta insatserna, listar de med högsta bonusarna på insatta pengar och de med högsta vinsterna. På Svenska Casino listar de bl.a. sajter enligt bonusar. Det innebär till exempel att du kan sätta in 500 på ditt spelkonto och få spela för 1500. Så generöst. Svenska Casino förklarar detta med bonusar och att kraven kan se ganska olika ut. Det innebär inte alltid att du rakt av får pengar till ditt spelkonto, det krävs en motprestation.

Du får bonuspengar att spela för men de är låsta tills du har investerat mer.

Forskare som har studerat beslutsfattande och gambling, t.ex. Luke Clark, menar att det finns två modeller för hur vi fattar beslut när vi spelar. Den ena är en kognitiv modell som bygger på vårt tänkande som i sin tur bygger på att vi kan dra slutsatser från den information vi får tillgång till. Även när vi har korrekt information presenterad på ett tydligt sätt har många av oss en tendens att tänka fel och beslutet fattas på en felaktig grund. Den andra modellen utgår från känslor och belöningar. Ibland får vi inre belöningar utan att vi har gjort något bra. Beslutet att fortsätta då kan vara baserat på att vi faktiskt har gjort något fel.

Principen om bonusar kan tas som ett exempel på när båda modellerna kan förklara varför vi väljer något som troligtvis missgynnar oss (enstaka undantag finns så klart). De pengar att spela för som bonusar i någon mening är kan erbjudas spelaren direkt eller fördröjt. En fördröjd bonus är låst tills du har omsatt ett visst belopp. Ibland kan omsättningskravet vara många gånger högre än bonusen trots att det står att du får 1000 om du sätter in 500. Om du först kommer åt dina 1000 kronor efter att ha satt in ytterligare 5000 är det inte ett så generöst erbjudande längre. I ett sådant läge är det spelbolaget som har tjänat pengar på dig och inte du som har tjänat pengar på spelbolaget.

I normala fall är en bonus något du får när du har gjort något bra. Om du får höra att du ska få 1000 i bonus tror någon del av din hjärna att du ska bli belönad för att du har gjort något bra. Du får då ett påslag av dopamin och helt plötsligt känns det bra att få 1000 trots att du vet att du måste spela för 5000 – 10000 för att kunna använda din bonus. Om du inte har vunnit något eller några större summor känns det bra fast du har gått back. Det är den känslobaserade modellens förklaring till varför något som inte ger något eller ger mindre än du investerar ändå känns bra.

Om detta låter konstigt och rörigt är det inget emot hur det faktiskt är. Det är komplext för vår hjärna, som vid vissa tillfällen känns mer som om den hör hemma på stenålder, att greppa vad vi ställs inför för att kunna fatta väl avvägda beslut.

Beslut vid själva spelet

Inom spelbranschen finns det en rad principer som är relativt svåra att fatta. De flesta har svårt att förstå vad slump betyder. Många har också svårt att förstå sig på sannolikhet. Däremot har vi överdrivet lätt att skapa mönster baserat på bara två fall. Om man kastar en tärning och har slagit en tvåa två gånger i rad börjar de flesta av oss tro att det är en stor chans att det blir ytterligare en tvåa. Större chans än att någon annan siffra kommer upp. Chansen har dock inte ökat bara för att hjärnan ser ett mönster men tack vare att hjärnan ser ett potentiellt mönster, tre tvåor, belönas vi för att försöka uppnå detta mönster så att det blir sant.

Om det har någon som helst effekt att blåsa på tärningarna kan det lika gärna missgynna som gynna spelaren. Det är ett exempel på hur den som håller tärningarna får en känsla av kontroll.

Känslan av att ha kontroll, som kan baseras på att man själv kastar tärningarna, ger en falsk tro att man kan påverka utfallet bättre. En person som fyller i sin egen lottorad, fyller i sin egen V85-rad eller väljer ut sin egen trisslott ur en hög upplever sig ha mer kontroll än den som köper en färdig lottorad, köper en Harry Boy eller får en trisslott (vanligtvis den översta i högen). Slumpen påverkas inte av någon känsla av kontroll så länge det inte är verklig kontroll och då har det övergått till manipulation (d.v.s. fusk). Ändå vill många själv fatta beslut om det de kan fatta beslut om och tror att beslutet är bättre än ett icke-beslut eller ett annat beslut.

En miss som är mycket nära att bli en fullträff, t.ex. två körsbär med den tredje precis på väg att falla rätt utan att göra det, ger en känsla av att vinsten är nära trots att det inte ökar sannolikheten ett uns. Det tråkiga med slumpen är att den inte fungerar så som vi vill att den ska fungera. Med slump menas att vad som helst kan hända (inom givna ramar = en tärning med sex sidor kan enbart ge ett av sex utfall) och att en händelses utfall inte har en inverkan på en kommande händelses utfall. Detta kan vissa inte acceptera utan håller fast vid tron att en miss som var mycket nära förebådar om att en vinst ska komma. Om det skulle ske har händelserna ändå inte med varandra att göra.

Om det här med slump är fel, vi vill ju att det ska fungera på ett annat sätt, måste det också innebära att mekaniken eller slumpgeneratorn har brister. I sådana fall kan dessa brister lika gärna vara emot oss som för oss. Slumpen är trots allt bäst för annars börjar vi spekulera om fuskande spelbolag och konspirationer.

Rent kognitivt har vi svårt att förstå sådant som slump, sannolikhet, nära-vinst-miss, och en känsla av kontroll. Det är här vi skapar oss felaktiga eller bristfälliga uppfattningar som vi grundar våra beslut på. Då är det kanske bättre att gå på magkänslan men vad säger den? Den säger att vi ska satsa på det som känns belönande. Tyvärr kan inte heller våra belöningssystem räkna sannolikhet o.s.v.

Spelmissbrukare

En av anledningarna till att spelmissbrukare har hamnat i sitt missbruk är för att de har beslutsproblem. De gör oftare felslut än andra och överskattar vinstchanserna. De fattar oftare beslut på impuls snarare än väl övervägt. Detta hänger samman med en svårighet att hejda sig, inhiberingssvårigheter, som de flesta klarar av för att undvika dåliga och förhastade beslut.

Spelmissbrukare tror oftare att de har kontroll och att de kan påverka slumpen. Det i sin tur tyder på att de inte alls förstår sig på slump. De har en större benägenhet att känna på sig att en storvinst är på väg, särskilt när de har varit mycket nära några gånger.

Spelmissbrukare fokuserar mer på vinsten än på risken att förlora mycket. Deras belöningssystem är överstimulerade. Tron på att mönster faller på plats och att vinsten är just för dem är typiska.

Att sätta stora värden på spel är ett exempel på hur vinsten som hägrar är viktigare än risken att förlora stort.

Spelmissbrukare begår också en rad felslut när de beslutar sig för att ta lån för att kunna vinna pengar för att i sin tur kunna betala sina skulder. På grund av att spelberoende är en form av impulskontrollsstörning är det rimligare för dem att tro på snabba lösningar baserat på slumpen än att jobba hårt en tid och tjäna ihop pengar på det sättet.

Om du misstänker att du har utvecklat ett spelberoende, med känslor av abstinens när du inte spelar, eller känner någon som du tror är på väg in i ett spelmissbruk ska du ta dig in på spelpaus.se. Där finns en del av hjälpen.

Någon som känner igen sig när det gäller tokiga beslut eller andra beslut i relation till spelande som du vill dela med dig om så går det bra i kommentarsfältet.

30 okt 2019